Ronde 2 - Rol 6
Ronde 2
Het is inmiddels 12.30u. Vanmorgen is de politie op school gekomen om de studenten Ray, Ali en Mick (deze 3 waren met Yaaz in het filmpje te zien) te ondervragen op school. Yaaz is niet op school en de drie andere jongens bevestigden dat hij degene was die Sena heeft aangerand. De politie-agenten, die o.a. met Jean in de aula van de Bredeweg was, stuurden de jongens na het gesprek naar huis. Het was net voor de pauze.
Wat ze niet wisten is dat deze jongens buiten werden opgewacht door een hele groep jongens die zich in geparkeerde auto's hadden verstopt.
Binnen twee minuten was het een grote chaos op het schoolplein van geweld, waarbij de twee aanwezige politieagenten naar buiten renden, maar niet opgewassen waren tegen het aantal (+- 30) jongens met wapens.
De pauzebel ging en studenten gingen buiten kijken, sommigen schreeuwden en gingen mee-vechten, andere studenten bleven binnen. Het werd één grote chaos. De aanwezige BHV probeerde iedereen binnen te houden, maar het was onbegonnen werk, vanwege de grote aanstroom studenten met de pauze.
Pas toen versterking van de politie kwam na 10 minuten en met traangas werd gewerkt, waren de agenten in staat in te grijpen en enkele jongens te arresteren. Een hoop renden of reden in auto's weg, een stuk of 10 zijn opgepakt door de politie en honderden studenten die alles hebben gezien staan met trillende benen in de aula. Studenten roepen dat er twee jongens met bivakmutsen de school zijn in gerend.
De chaos en onrust is groot. Jullie zijn weer bijeen gekomen om te situatie te overzien. Klik hieronder op jouw rol om het nieuwe crisisoverleg in te gaan.
Rolinformatie Rol 6 - Crisiscoördinator
Je bent weer als adviseur aan tafel, maar maakt je grote zorgen over de impact die het geweldsincident vandaag en de komende periode nog gaat hebben.
Aanspreekpunt BHV had buiten contact met politie en ambulance. Ook jij hebt politie gesproken. Er zijn 8 jongens opgepakt en meegenomen voor verhoor op het bureau. 4 studenten van Gilde zijn gewond afgevoerd met de ambulance. Het zou gaan om ene Matthijs, Yari, Mohammed en de vierde was je niet duidelijk.
Je wilt graag duidelijkheid over:
Hoe gaan we om met het onderwijs vandaag en morgen?
(probeer een tegengeluid te geven op wat de teammanagers beslissen)
Hebben we contact met de ouders van de slachtoffers?