In de rubriek Casus uit de praktijk delen onderwijsinstellingen hun waargebeurde verhaal. Dit met het doel hun lessen te delen en andere scholen hiermee te helpen. Op deze manier leren we niet alleen meer van elkaar, maar creëren we ook een meer open en transparante cultuur. Stel jezelf dus vooral de vraag: Wat als dit bij ons gebeurt? Zijn er zaken waar wij nog over kunnen nadenken / kunnen verbeteren? Lees, Leer en inspireer!
1. De casus
Tram incident Utrecht, schietpartij in tram, dader verdwenen, hele stad en uiteindelijk gedeelte regio op slot, landelijke opschaling. Locatie ROC Midden Nederland vlakbij incident, mogelijk eigen studenten in de tram, een oud student overleden in tram. Door driehoek betiteld als mogelijke terreuraanslag.
Broer van schutter/dader op locatie ROC MN in de klas, via achteruitgang in onherkenbare auto’s opgehaald door politie, in overleg met crisisteam. Later op dezelfde locatie (buiten) bommelding (een achtergelaten koffer), na onderzoek loos alarm.
2. Opschaling
Conform crisismanagementplan, vanaf locatie gemeld aan directeur Facilitair bedrijf, doorgezet naar centraal crisisteam, directeur Facilitair bedrijf naar locatie nabij incident.
Contact vanuit CMT met locaties.
3. Wat waren de belangrijkste impactgebieden?
- Alle locaties in Utrecht en Nieuwegein op slot.
- Inruiming niemand naar buiten.
- Waarschijnlijk meerdere daders in regio volgens eerste berichtgeving.
4. Wat was het meest lastige besluit?
- Inruiming versus ontruiming door verschillende en onduidelijke berichtgeving externen.
- Issue hoe hou je volwassen studenten en medewerkers binnen, medewerkers door kinderopvang gebeld dat ze direct hun kind moesten komen ophalen.
- Minderjarige student na toestemming ouders weg.
5. Wat viel op in de afstemming met interne / externe partijen?
Ontruiming in opdracht van Politie terwijl er geen OV reed, 1200 studenten op straat, dader liep nog rond evenals zwaarbewapende politie, eigen bronnen betrouwbaar andere bronnen niet, onduidelijkheid in opdrachten bij politie onderling, communicatie moeizaam met politie door tegenstrijdige berichten. Intern redelijk goed geregeld communicatie hoofdzakelijk via fac bedrijf.
6. Wat is de belangrijkste les?
- CMT niet opsplitsen samen op 1 locatie houden, dus niet directeur facilitair bedrijf (lid CMT) naar locatie sturen.
- Eigen netwerk gebruiken voor betrouwbare informatie, contact met wijkteams politie betrouwbaar korte lijntjes.
- Informeel netwerk werkte goed, formele netwerk niet of duidelijk minder.
- Meldingen op social media negeren onbetrouwbaar
- Bereikbaarheid interne organisatie niet optimaal
Dit verhaal en deze lessen zijn te danken aan:
David Steneker - Facilitair specialist Veiligheid en Beveiliging - ROC Midden Nederland
Wil jij ook jouw ervaring delen en andere scholen inspireren?
Ga naar www.onderwijscrisismanagement.nl/verhaal
Je bijdrage wordt enorm gewaardeerd!