In de rubriek Casus uit de praktijk delen onderwijsinstellingen hun waargebeurde verhaal. Dit met het doel hun lessen te delen en andere scholen hiermee te helpen. Op deze manier leren we niet alleen meer van elkaar, maar creëren we ook een meer open en transparante cultuur. Stel jezelf dus vooral de vraag: Wat als dit bij ons gebeurt? Zijn er zaken waar wij nog over kunnen nadenken / kunnen verbeteren? Lees, Leer en inspireer!
1. De casus
Op internationaal niveau was een actiegroep ('End Fossil Organisation') actief met als doel een einde te maken aan het gebruik van fossiele brandstoffen. De actiegroep richtte zich in een bepaalde periode op scholen, waarbij de dreiging was dat er acties zouden zijn of een tijdelijke bezetting van het pand (om hiermee een gesprek met het bestuur op te eisen). De signalen dat er in Nederland een of meerdere scholen bezet zou gaan worden, werden steeds concreter.
2. Opschaling
We schaalden op basis van het dreigende beeld uit voorzorg op met het crisismanagementteam.
Het crisisteam bestond uit: 2 Facilitair Managers, 1 Manager Marketing en Communicatie, 1 specialist Arbo & Veiligheid, 1 Directeur Huisvesting en Facilitaire zaken, 1 Secretaris Raad van Bestuur en de voorzitter Raad van Bestuur. Afhankelijk van de situatie kon de samenstelling wijzigen.
3. Wat waren de belangrijkste impactgebieden?
We hielden ons vooral bezig met de vragen:
Hoe kunnen we zo de-escalerend mogelijk te werk gaan?
Hoe kunnen we nog wel in de regie blijven?
Hoe informeren we op voorhand de schoollocaties?
4. Wat was het meest lastige besluit?
- Inruiming versus ontruiming door verschillende en onduidelijke berichtgeving externen.
- Issue hoe hou je volwassen studenten en medewerkers binnen, medewerkers door kinderopvang gebeld dat ze direct hun kind moesten komen ophalen.
- Minderjarige student na toestemming ouders weg.
5. Wat viel op in de afstemming met interne / externe partijen?
Hoe kunnen we zo de-escalerend mogelijk te werk gaan, zonder dat we negatief in het nieuws komen.
6. Wat is de belangrijkste les?
Wees voorbereid op het ergst mogelijk denkbare scenario. Oefen hoe je hierop gaat reageren en wees bereid om leiderschap te tonen.
Dit verhaal en deze lessen zijn te danken aan:
Maico de Jong - Senior Specialist Arbo & Veiligheid - Curio
Wil jij ook jouw ervaring delen en andere scholen inspireren?
Ga naar www.onderwijscrisismanagement.nl/verhaal
Je bijdrage wordt enorm gewaardeerd!